بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است
سرخط خبرها

برگزاری اختتامیه اولین رویداد ملّی تبلور ایده‌ها و خلق فرصت‌ها در محلات حاشیه شهر مشهد | نگاه حمایتی شورای ششم به حاشیه شهر مشهد+ فیلم

  • کد خبر: ۱۹۸۰۴۳
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
برگزاری اختتامیه اولین رویداد ملّی تبلور ایده‌ها و خلق فرصت‌ها در محلات حاشیه شهر مشهد | نگاه حمایتی شورای ششم به حاشیه شهر مشهد+ فیلم
مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان اولین رویداد ملی تبلور ایده ها و خلق فرصت ها در محلات حاشیه شهر مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، این رویداد برای اولین بار در سطح کشور و با هدف رفع و رجوع مسایل و مشکلات حاشیه شهر از طریق مشارکت و خلاقیت و ایده پردازی توسط جامعه نخبگانی، در کارخانه نوآوری مشهد برگزار گردید.

در این رویداد ملی، ١٨٢ نفر تحت ۴۰ تیم ایده‌های خود را  ارسال کردند که نهایتا ۱۸ ایده به مرحله داوری و بررسی دقیق راه یافت. در پایان داوری‌های صورت گرفته تیم محله خلج با طرح «تاخ» حائز رتبه اول و دریافت جایزه ۸۰ میلیون تومانی، تیم محله شهرک شهید بهشتی با طرح «حوالی شهر» حائز رتبه دوم و جایزه ۵۰ میلیون تومانی و تیم محله تاجر آباد با طرح «تاجر آباد»  رتبه سوم و جایزه ۲۰ میلیون تومانی را کسب کردند.

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد در اختتامیه این رویداد ضمن تقدیر از برگزارکنندگان، اظهارکرد: باور داریم که مشهدمقدس نه فقط یک شهر درون استانی و ملّی بلکه یک شهر فراملّی است؛ برهمین اساس بود که شعار «مشهدالرضا؛ جهانشهر برکت و کرامت» را انتخاب کردیم.

مجید طهوریان‌عسکری با بیان اینکه برای اداره بهتر، ارزان‌تر و شایسته شهر باید از دانش و علم و فناوری بهره بگیریم، گفت: همین نگاه موجب شد تا در دوره ششم مدیریت شهری مشهد مقدس، برای نخستین بار، اداره کل خلّاقیت و نوآوری در شهرداری ایجاد شود.

وی افزود: فرصت بی‌نظیری برای ارتباط دانشگاه و جامعه نخبگانی با نظام مدیریت شهری مشهد فراهم شده، امروز چالش اصلی ما در شورای شهر و شهرداری فقدان ایده‌های جدید برای حل مسائل موجود در مشهد مقدس است.

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه جامعه نخبگانی و همچنین کارخانه نوآوری ظرفیت‌های ارزشمندی هستند، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از اساتید و بدنه دانشگاهی ما از این ظرفیت کارخانه آگاه نیستند؛ تحول ویژه‌ای در عملکرد و مأموریت کارخانه نوآوری، ناظر به حل مسائل مدیریت شهری باید شکل گیرد تا هر موضوعی از طریق این پنجره رفع و رجوع شود.

طهوریان‌عسکری گفت: مشهد مقدس می‌تواند مرکز تبادل اندیشه‌های مختلف علمی و حتی منطقه آزاد علمی در سطح جهان اسلام باشد.

وی از نگاه حمایتی شورای ششم به حاشیه شهر مشهد و سهم ۵۲ درصدی این مناطق از بودجه عمرانی شهرداری سخن گفت و افزود: علاوه بر این، پروژه‌های زودبازده را برای این محلات تعریف کردیم؛ تا پایان دوره برای هر محله ۶۰ میلیارد تومان اعتبار در این قالب هزینه می‌شود.

طهوریان‌عسکری با اشاره به اهتمام جدی مدیریت شهری برای جذب نگاه سرمایه‌گذاری در مناطق حاشیه شهر مشهد، اظهارکرد: با وجود همه این تلاش‌ها، فقط ۳ درصد ظرفیت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاران را به حاشیه شهر منتقل کرده‌ایم؛ مناطقی که فرصت بی‌نظیری هستند.

وی گفت: اساتید حوزه اقتصاد و خلاقیت باید فکر ویژه‌ای در این خصوص کنند تا تحول‌آفرینی با کمک بخش خصوصی در این پهنه‌ها محقق شود.

حل مسائل و مشکلات شهری در رصدخانه «داده‌های شهری» مشهد

در ادامه این مراسم، سیدرحمان میرزائیان اظهار کرد: در شورای ششم رویکرد جدیدی در مجموع شهرداری در بحث خلاقیت و نوآوری شهری به وجود آمد. در گذشته اداره کل آمار و پژوهش و راهبردی در مجموعه شهرداری به وجود آمده بود که البته با رویکرد جدید شورای ششم و شهردار این اداره به دفتر خلاقیت، نوآوری و آمار تبدیل شد.

وی افزود: این دفتر علاوه بر اینکه رصد داده‌های شهری را بر عهده دارد، خلاقیت و نوآوری شهری را با دو محور اصلی رصد می‌کند که شامل تلاش برای اشاعه فرهنگ خلاقیت و نوآوری در بین شهروندان و پرسنل شهرداری‌هاست و همچنین در حوزه نوآوری گام‌های نو در بحث حل مسائل و مشکلات شهری برمی‌دارد.

مدیرکل خلاقیت و نوآوری شهری ادامه داد: موضوع حاشیه‌نشینی از موضوعات اصلی شهر مشهد است و به عنوان مسئله اصلی و حتی فراتر از آن باید به آن نگاه شود و برگزاری این رویداد‌ها و همایش‌ها کمک می‌کند علاوه بر شناسایی مسائل به راه‌حل‌های مختلف دست یابیم. ایده‌هایی که در این رویداد مطرح شد را نه‌تنها در حاشیه شهر بلکه می‌توان در مناطق دیگر شهر اجرا کرد.

وی اضافه کرد: نکته دوم که باید به آن اشاره کرد این است که قصد داریم همایش علمی کاربردی با موضوع حاشیه‌نشینی، مسائل، معضلات و چالش‌ها را در ابتدای اسفند امسال برگزار کنیم و محوریت همایش با همکاران در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در گستره خراسان رضوی است. ما نیز در حوزه شناسایی مسائل، همراه و همکار آن‌ها هستیم. همچنین کمیته علمی این همایش با محوریت دانشگاه است و قرار است شاهد وقوع اتفاقات خوب در این زمینه باشیم. در این همایش مسائل حاشیه شهر در هشت حوزه تقسیم شده است. همچنین باید گفت که در حاشیه این همایش نمایشگاهی از مسائل حاشیه شهر برگزار می‌شود.

حاشیه ترسناک نیست

محمود عبدالله‌زاده، مدیرعامل سازمان بازافرینی شهری شهرداری مشهدمقدس نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: حاشیه ترسناک نیست و بلکه قشری از افراد جامعه در آنجا با صفا و شاید به مراتب بهتر از مناطق دیگر در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و این ما بودیم که از این لذت محروم شدیم و آن‌ها را حاشیه فرض کردیم.

وی با اشاره به این موضوع که در مدیریت شهری با دانشگاه آزاد بازی را شروع کردیم که در این بازی اتفاقات خوبی رقم خورد، افزود: امیدواریم بتوانیم ادامه‌دهنده این مسیر باشیم. باید بگویم که اختتامیه این رویداد به معنای پایان کار نیست بلکه آغاز کار است. ما با موضوعات دیگر و براساس تصمیماتی که بین ما و دانشگاه صورت می‌پذیرد و البته با حمایت شورای اسلامی سعی می‌کنیم گام‌های بهتر و بلندتری را در این مسیر برداریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی: از همکاری با شهرداری به خود می‌بالیم و باعث افتخار است

همچنین در ادامه این مراسم، محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: این رویداد با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و شهرداری برگزار شد و از این همکاری با شهرداری به خود می‌بالیم و باعث افتخار است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در چله دوم فعالیت خود چندین رویکرد تحولی را تجربه کرده است. براساس برنامه تحولی دانشگاه در حوزه‌های آموزش و پژوهش، فرهنگی، فناوری و نوآوری اقدامات برنامه‌ای را آغاز کردیم.

مرادی با بیان اینکه ما یکی از ٣٣واحد بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی مکلف به اجرای برنامه تحولی دانشگاه هستیم، خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر ١۵٠ رشته دانشگاهی را مبنی بر نیاز منطقه و براساس آینده‌نگری تغییر داده‌ایم. در دانشگاه آزاد اسلامی رشته‌ای با عنوان کارشناسی مشاوره املاک، رشته طراحی دوخت و کارشناسی‌ارشد حقوق پزشکی ایجاد کردیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در این مجموعه مبتنی بر نیاز و براساس مزیت‌ها و آینده‌نگری‌ها به سمت درآمد‌های غیرشهری رفتیم و ٣۴درصد از درآمد دانشگاه آزاد از منابع غیرشهری است. به زودی صاحب کارخانه تولید قطعه، محصول و ایجاد فضای اشتغال خواهیم شد و این جزو ۵٣ برنامه تحویلی دانشگاه آزاد است.

وی اضافه کرد: ١۵٠هزار پایان‌نامه با رویکرد حل مسئله و معضلات سازمانی داریم و از سال گذشته هر پایان‌نامه و موضوعی در دانشگاه قابل قبول نیست. همچنین برنامه علمی برای حاشیه‌نشینی و رسیدگی به معضلات و مشکلات در حاشیه شهر‌ها داریم.

وی با اشاره به اینکه مشهد در بسیاری از حوزه‌ها در ردیف اول قرار دارد و در حوزه حاشیه‌نشینی بیشترین مساحت را داراست، تأکید کرد: دانشگاه آزاد متولی حل مسائل حاشیه‌نشینی است و در این حوزه قدم‌های مؤثری برداشته شده است. امروز دانشگاه آزاد اسلامی قطب فرهنگی در غرب مشهد است و در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گام‌های زیادی برداشته و سازنده عمل کرده است. در کنار مدارس سما، مدارس سعادت با برند دانشگاه آزاد با رویکرد معارفی راه‌اندازی کرده‌ایم.

چالش‌های حوزه مدیریت شهری در حاشیه نشینی بسیار گسترده است

اسماعیل خیرخواه، مجری برنامه پایش دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: در حل مسائل اجتماعی گاهی برداشت ما از چالش‌ها و مسایل واقعی ممکن است منطبق بر آن چالش‌ها نباشد و به همین دلیل راه‌حلی ارائه می‌شود که برای آن مسأله نیست.

وی بیان کرد: فاصله صاحبان ایده با واقعیت باعث عدم توفیق دانشگاه در ارائه راه حل‌های مهم برای مشکلات صنعت و جامعه شده است و دانشگاه آزاد در چندسال گذشته همه توان خودش را گذاشته تا این فاصله را کم کند. 

مجری برنامه پایش دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه طرح پایش یکی از ایده‌های دانشگاه آزاد برای حل مشکلات شهر‌ها و صنعت است افزود: در این طرح قرار است چالش‌های واقعی پیدا شود و فاصله واقعیت با بدنه علمی دانشگاه را کاهش بدهیم. برنامه‌های علمی متنوعی از طرف دانشگاه تعریف شد که یکی از آن‌ها حاشیه نشینی است که دبیرخانه آن به مشهد واگذار شده است و یکی از برون‌داد‌های آن رویداد خلق فرصت برای حاشیه شهر مشهد است.

وی ادامه داد: چالش‌های حوزه مدیریت شهری در حاشیه نشینی بسیار گسترده است و این رویداد تلاش کرده تا بخشی از مسایل و مشکلات جزیی را در چند محله حاشیه شهر حل و فصل کند. رویداد تبلور ایده‌ها در راستای رویکرد کاهش فاصله میان دانشگاه و بدنه واقعی جامعه و تجزیه مسائل کلان به مسائل کوچک‌تر برای حل و فصل راحت‌تر برگزار شد.

مشهد، مجری برنامه حاشیه‌نشینی کشور 

سانار سعیدی مفرد، مجری برنامه علمی حاشیه نشینی طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم، از تعیین شدن مشهد به عنوان مجری برنامه حاشیه‌نشینی کشور صحبت کرد و با اشاره به ضرورت تبدیل حاشیه‌نشینی به یک مساله مهم برای دانشگاه و پژوهشگران اظهار کرد: برنامه حاشیه نشینی یکی از ۵۰ برنامه مصوب پایش دانشگاه آزاد است که هدف اصلی آن این است که حاشیه‌نشینی به یک مساله تبدیل شود و آن را به عنوان مسایل پژوهشی در اختیار پژوهشگران قرار بدهیم. 

وی با بیان این موضوع که یکی از از کار‌هایی که دنبال آن بودیم، ایجاد هم‌افزایی میان دانشگاه و سازمان مجری حاشیه شهر یعنی شهرداری است، ادامه داد: این فعالیت مشترک از دوسال گذشته شروع شد و خروجی آن تفاهم نامه مشترک گفتمان سازی برای حاشیه شهر بود.  برگزاری تبلور ایده‌ها خلق فرصت‌ها در محلات حاشیه شهر مشهد یکی از دستاورد‌های این تفاهم‌نامه است.

وی گفت: این رویداد اولین بار است که در سطح کشور برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن رفع و رجوع مسایل و مشکلات حاشیه شهر از طریق مشارکت و خلاقیت و ایده پردازی توسط طریق جامعه نخبگانی بود. در رویداد بستری برای زیست بوم پویای علمی و ارائه ایده‌های بود که قابلیت تبدیل به اجرا را داشته باشد فراهم شد.

در پایان این رویداد ٣ تیم برتر اولین رویداد ملی تبلور ایده‌ها و خلق فرصت‌ها امروز در آیین اختتامیه تیم رویداد معرفی شدند.

در این رویداد ١٨٢ نفر تحت ۴۰ تیم ایده‌های خود را به این رویداد ارسال کردند که نهایتا ۱۸ ایده به مرحله داوری و بررسی دقیق راه یافت. در پایان داوری‌های صورت گرفته تیم محله خلج با طرح «تاخ» حائز کسب رتبه اول و دریافت جایزه ۸۰ میلیون تومانی، تیم محله شهرک شهید بهشتی با طرح «حوالی شهر» حائز رتبه دوم و جایزه ۵۰ میلیون تومانی و تیم محله تاجر آباد با طرح «تاجر آباد» حائز کسب رتبه سوم و جایزه ۲۰ میلیون تومانی شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->